Rykteshantering på nätet

Vad är då rykteshantering på nätet? Inom sökmotoroptimering finns det något som kallas rykteshantering, och som enklast kan man beskriva det som en slags omvänd sökmotoroptimering.

I stället för att få en webbplats att ranka (på utvald sökmotor, vanligast Google) bra utifrån vissa sökord  och sökfraser får man en eller flera webbplatser att ranka dåligt, vilket åstadkoms genom att man får andra webbplatser att ranka bättre än den upplevt dåliga träffen.

Vad är då syftet med rykteshantering?
Låt säga att du googlar ditt företags namn och på andra plats kommer ett forum som anger att ditt företag är värdelöst, du är en skojare etc. Detta kommer utan tvekan att innebära reella kundförluster för ditt företag och förlorade marknadsandelar eftersom en majoritet av potentiella kunder först googlar det företag de tänker göra affärer med.

Hur ser lösningen på ett sådant problem ut?
Enklast är att själv kontakta den missnöjda kunden, som oftast är en engagerad kund som vill vara nöjd, och försöka komma överens. Detta kan låta enkelt men är i praktiken fullt möjligt och den enklaste och billigaste lösningen.

Om det inte är möjligt att lösa tvisten mellan missnöjda kunder och företag finns andra lösningar, där bland annat rykteshantering som syftar till att påverka innehållet i de sökresultat som visas på sökmotorer. Det går att ”trycka undan” negativ information och på så vis påverka det innehåll som visas på sökmotorers träfflistor, då det även här finns välkända mönster för hur vi behandlar sökresultat, det är till exempel ovanligt att man går till sida två av sökresultatet och ens tittar längre än de tio första träffarna.

Låter detta intressant och du vill veta mer eller är du eller ditt företag i direkt behov av hjälp? Tveka inte att kontakta oss, för att se hur vi kan hjälpa dig och ditt företag.

Ta itu med dåliga länkar och information.
Många tycker om att delta och uttrycka sig på nätet. Det kan snabbt bildas länkar som är negativa eller som innehåller åsikter som du inte tycker är en rätt beskrivning av ditt företag eller sajt

Det är här jag kommer in i bilden. Jag kan hjälpa er att ändra det negativa genom en strukturerad plan där vi metodiskt och effektivt förändrar informationen till att ge en annan bild än den som redan spritts. Detta involverar en optimering av det innehåll som redan finns, men även att bygga upp nytt.

Vi vet hur man på bästa sätt kan få fram det du vill, vi känner till de metoder och processer som fungerar bäst för ett resultat som håller. Det bästa är att snabbt och aktivt lägga upp en strategi för att låta sökmotorerna plocka upp de positiva bitarna till förstasidan av sökresultaten.

Hur jag lägger upp en fungerande strategi och sedan genomför den
Först ser vi noggrant på din situation och kommer med ett förslag till en strategi. Sedan utför vi denna och följer upp  resultatet. Du slipper alltså merarbete genom att vi förvaltar alla de konton och profiler som skapas, samt bilder och filmer. Vi tillhandahåller en fortlöpande rapport som är lätt att tyda och som klart visar vilka resultat som uppnåtts.

Många kunder blir förvånade när de ser hur vår strategi kan förändra det intryck man får när man söker på deras namn. De flesta hade inte insett hur lite kontroll de egentligen hade tidigare över sitt eget namn och rykte.

Ta gärna kontakt med oss för en mer ingående analys av din situation och låt oss ge dig förslag på hur vi kan ge dig ett gott, starkt rykte på nätet!